ЕКО камп Тузла 2014. године

Пројекат “Успостављања система примарне селекције отпада у школама у Ужицу и Тузли” је започет у априлу 2013.године. Он је финансиран од стране ЕУ у оквиру програма прекограничне сарадње Србија-Босна и Херцеговина, а реализује се у свим основним и средњим школама у ова два града. Пројектом су предвиђене многобројне активности, од едукације ученика и наставника о потреби селекције отпада на месту настанка, постављање канти за папир, пластику, алуминијумске конзерве и тетрапак у школама, едукација помоћног особља у школама о великој улози коју имају у овом процесу, вршњачка едукација кроз рад еколошких секција и др.

Једна од активности овог пројекта је и организација и спровођење еко-квиза на тему третмана отпада који је организован 11. децембра 2013.год, на Светски дан шума. Најбоље пласирани ученици на квизу имали су прилику да учествују на еко-кампу за средњошколце који је одржан од 8. до 12. јануара у Тузли. Представници наше школе били су Каћа Тешовић и Сара Поповић заједно са професорком Душицом Ристовић.

Из Ужица је, на еко-камп у Сребреник поред Тузле, кренуло 14 ученика и 7 наставника. Тамо су нас чекали ученици и наставници из средњих школа из Тузле. Смештени смо у хотелу „Орион“. Услови за рад, одмор и дружење су били идеални. Имали смо обезбеђен простор само за нас, за радионице, за слободно време и за сјајно дружење уз музику и различите друштвене игре.

Да кренемо по данима:

- 1. дан (08.01.2014. године) Свечано отворен еко-камп. Ученици и професори су се међусобно упознали кроз разне игре и изнели своја очекивања за наредне дане кампа. Такође, укратко нам је представљен план дестинација које треба посетити наредних дана. Циљ овог пројекта је едукација ученика и професора ради што ефикаснијег спровођења примарне селекције отпада у својим срединама. „Ми вјерујемо да је ово могуће урадити у 28 основних и средњих школа у Ужицу и Тузли, јер знамо да у њима уче и раде одговорни и млади људи који заслужују чистији и здравији околиш. Управо ти људи ће сутра водити своје заједнице, креирајући боље и одговорније друштво за све његове чланове. Ти људи сте ви, зато рачунамо на вас!“ речи су пројектног тима.

- 2. дан (09.01.2014. године) Другог дана, учесници еко-кампа посетили су Тузлу. Обишли смо туристичко-рекреативни комплекс ,,Паноница" где се налазе вештачка језера и слапови у којима се налази слана вода. Сазнали смо да чувена тузланска со потиче из наслага соли које су заостале на овом простору након исушивања Панонског мора. Ово је највеће налазиште соли на територији Европе. У оквиру овог комплекса налази се и музејска поставка и археолошки парк насеља људи из млађег неолита. Ово насеље је доказ да су се људи бавили експлоатацијом соли на овом простору пре чак 7000 година! Омогућен нам је и обилазак града туристичким возићем кроз центар Тузле где смо видели разне културне знаменитости овог града. ЈКП ,,Комуналац" Тузла нам је приредило посету градској депонији ,,Десетине" где смо одгледали филм о њиховом раду, као и обилазак центра за управљање отпадом. После ручка и краћег одмора, учествовали смо, заједно са професорима, у радионицама о отпаду као секундарној сировини и о компостирању. Добили смо задатак да израчунамо колико смо отпада направили у току живота и дошли смо до заједничке цифре од 301т. Такође смо израчунали да смо у првом полугодишту заједно селектовали преко 22т отпада и спасили 14 стабала, 20т нафте и електричне енергије колико потроши четворочлана породица за 20 година!  У вечерњим часовима организовали смо музичко вече и уз фантастичну атмосферу сви заједно смо прославили 18. рођендан учеснице кампа, Милице Пауновић. Памтићемо ово вече и ми и слављеница, читав живот.

- 3. дан (10.01.2014. године) Трећег дана еко кампа, после доручка, кренули смо у посету општини Лукавац, тачније у посету језеру Модрац и фабрици ,,Кемис”. Након доласка у Лукавац обишли смо обалу језера, а у оближњем хотелу била је приређена презентација о збрињавању опасног отпада и еколошким проблемима самог језера. Поменути су проблеми наводњавања тузланског кантона и његове околине из модрачког језера. Потом смо ишли у обилазак фабрике ,,Кемис”, где смо видели санитарно постројење за обраду инфективног медицинског отпада и складиште за електронички отпад, као и за лекове којима је истекао рок употребе или немају исправан хемијски састав. "Кемис" је једина фабрика у БиХ која поседује дозволе за обраду, превоз и складиштење опасног отпада. Након поподневне паузе уследио је резиме дотадашњих активности. Сви ученици су са својим професором ступили у израду паноа на тему ,,Како је текло увођење одвојеног сакупљања отпада у мојој школи”. У вечерњим часовима гледали смо филмове које смо сами бирали.

- 4. дан (11.01.2014. године) Четвртог дана, презентовали смо паное које смо претходног дана направили. Након завршеног излагања, кренули смо у шетњу ка етно-еко селу у близини мотела. Када смо се вратили имали смо блок радионица на тему рециклаже папира и сервисног учења. Ученици су давали своја мишљења како овај пројекат учинити одрживим, где смо дошли до заједничких закључака и до сјајних идеја за рад еколошких секција у будућности. Пре вечере организован је турнир у игри "мост" која има симболично значење, повезује два града. Титулу победника однео је Александар Ћитић, другопласирани је Огњен Јоксимовић, а треће место заузела Ивана Милосављевић из Ужица. У вечерњим часовима приређен је концерт локалне групе "Катарза" из Тузле који је испраћен уз добру атмосферу, енергију и провод.

- 5. дан (12.01.2014. године) Петог, уједно и последњег дана еко кампа, имали смо презентацију менаџера пројекта, Милоша Родојевића о третману отпада у Белгији. Дошли смо до веома занимљивих информација, а једна од њих је да постоје регије које уопште немају депоније, већ се сав отпад на различите начине рециклира или спаљује уз производњу енергије. Након завршеног излагања, писали смо поруке једни другима на ''папирним огледалима'' као успомену на сјајну екипу са којом смо провели пет незаборавних дана. Обраћањима неких од гостију, као што су госпођа Данијела Коњић из Заједничког техничког секретаријата, господин Душко Маслеша из Дирекције за ЕУ интеграције БиХ, Џемила Агић асистент за едукацију итд. еко-камп ''Тузла 2014'' је затворен. Након ручка, спаковали смо наше кофере у аутобусе, а онда се дуго поздрављали. Већина учесника није могла да сакрије сузе, али смо обећали да ћемо организовати неко ново дружење у што скорије време. Испред мотела ''Орион'' кренули смо око 15 сати са пуно више знања и успомена. Срешћемо се поново, само је питање дана!

Каћа Тешовић IIе2

Сара Поповић Iе1

Утисци са еко-кампа “Тузла 2014“

„ Имао  сам ту срећу и задовољство да присуствујем свечаном затварању кампа и да лично доживим емоцију која се родила током пет дана заједничког рада и дружења. Толико топлине, енергије, памети, креативности, а надасве људскости на једном месту је тешко наћи у данашњим временима. Отуда су мојa захвалност  и  поштовање, свима који су допринели да до тога дође, још већи.

Као потврду свега изреченог достављам вам писмо које је написао један од учесника кампа, Армин Бјелић,  ученик  друге године Средње машинске школе у Тузли.“

Милош Радојевић, менаџер пројекта

Писмо Ужичанима

„Тај мали град гдје су проблеми већи него код нас у Тузли. У овом граду гдје су људи велики, не по физичком изгледу већ по људскости и љепоти. То је град, по пријатељству и поштовању других народа и културе, један од највећих у Србији, па чак и у нашој лијепој Југославији.

Можда је то због тога што је прије било Титово Ужице. Можда је оно Титово оставило највећи траг из прошлог режима гдје смо сви били као рођена браћа. Мада никада тамо нисам био, а можда и нећу, Ужице је свима нама као друга Тузла.

После овога кампа у Сребренику остаће траг међу нама свима и лијепо сјећање, некима због добрих пријатеља, некима због љубави. Овај камп није само у нама пробудио свијест о околини и њеној заштити, такође је у нама срушио све баријере и препреке у вјери и националности. То је све само у нашим пасошима и адресама. Сада смо сви једно.

Тај мали град нам је прирастао срцу и сви га волимо чак и више и од правих Ужичана који живе у њему. И док се ми овде забављамо и едукујемо, како помоћи Ужицу и Тузли? Ужице и сви ти храбри људи трпе веће муке од градова који су већи и од Тузле.

Због тога, драги наши пријатељи, потрудите се да овај камп буде још већи подстицај њима и њиховој борби да Ужице има чисту воду и зрак. Колеге Ужичани знајте да у овој борби нисте сами ту су и ваши Тузлаци.

СВИ ЗАЈЕДНО ПУСТИМО ГЛАС ЗА УЖИЦА СПАС!!!“

Армин Бјелић
Сребреник, 12.01.2014.

Погледајте промо филм Еко Камп Тузла 2014

Погледајте презентацију „Зашто примарна селекција отпада“